Suomalainen luottaa Toyotaan, Volvoon ja Mercedes-Benziin

Japanilainen Toyota on säilyttänyt asemansa luotetuimpana automerkkinä Suomessa. Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa ruotsalaiseen Volvoon ja kolmanneksi eniten saksalaiseen Mercedes-Benziin. Asia käy ilmi Valittujen Palojen vuosittaisesta Luotetuin Merkki -tutkimuksesta.

Toyotan ykkössijoitus säilyi ennallaan vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna. Toyota on ollut luotetuin automerkki Suomessa jo 14 vuotta peräkkäin.

Volvo säilytti niin ikään asemansa luottamusvertailun hopeasijalla ja Mercedes-Benz pronssisijalla.

Volkswagen säilytti vertailussa neljännen sijansa, mutta yleisön luottamus merkkiin heikentyi selvästi. Vastaajista 6,4 prosenttia ilmoitti nyt luottavansa eniten Volkswageniin, kun vuotta aiemmin merkkiin luottaneita oli 7,5 prosenttia.

Sijoitukset viidestä yhdeksään säilyivät ennallaan siten, että viidentenä oli jälleen Ford, kuudentena Nissan, seitsemäntenä Opel, kahdeksantena Skoda ja yhdeksäntenä Peugeot.

Audi nousi vertailussa nyt kymmenennelle sijalle oltuaan vuosi sitten sijalla 11. Vuosi sitten kymmenentenä ollut Kia putosi nyt sijalle 11.

Automerkkien ominaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä Volkswagen sai 14 luotetuimmasta automerkistä alhaisimman arvosanan ”eettisestä vastuullisuudesta”. Volkswagenia on viimeisten 24 kuukauden aikana ravistellut skandaali, kun yhtiötä on epäilty päästötestihuijauksesta.

Kuva: Thinkstockphotos


Näin tutkimus tehtiin

Vuosittainen tutkimus toteutettiin Suomessa nyt kahdeksannentoista kerran. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä ja vastaajia oli 2 082. Otos poimittiin Valittujen Palojen asiakasrekisteristä. Tulokset painotettiin iän (20+ vuotta) ja sukupuolen mukaan väestöä vastaavaksi.

Tutkimuksessa selvitettiin avoimilla kysymyksillä, mitkä ovat kyselyyn vastanneiden mielestä luotetuimmat tuotemerkit kaikkiaan 45 eri tuoteryhmässä.

Tutkimukseen vastanneet ovat ensin nimenneet omasta mielestään eniten luottamansa merkin kysytyssä tuotekategoriassa, jonka jälkeen he arvioivat viiden eri ominaisuuden sopimista tähän tuotemerkkiin asteikolla 1-5. Arvioitavat ominaisuudet olivat: laatu, hintansa arvoinen, vahva tuotekuva, kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen ja eettisesti vastuullinen. Lisäksi kysyttiin onko vastaaja valitsemansa merkin asiakas/onko käyttänyt viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana ja voisiko suositella sitä muille.

 


Lisätietoja tutkimuksesta ja sen tuloksista antaa tutkimuspäällikkö Tiina Suomela, (09) 503 4655, tiina.suomela@valitutpalat.fi