Suomi luottaa Fazeriin


Fazer on säilyttänyt asemansa luotetuimpana makeismerkkinä Suomessa. Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa Pandan makeisiin ja kolmanneksi eniten Marabouhin. Asia käy ilmi Valittujen Palojen vuosittaisesta Luotetuin Merkki -tutkimuksesta.

Fazer oli ykkönen ja Panda kakkonen myös vuosi sitten tehdyssä luottamuskyselyssä. Marabou nousi nyt kolmanneksi, kun vuosi sitten kolmantena ollut Halva putosi neljännelle sijalle.

Fazer on ollut yhtäjaksoisesti luotetuin makeismerkki siitä lähtien, kun makeiset otettiin tutkimukseen mukaan vuonna 2007.

Kuva: thinkstock


Näin tutkimus tehtiin

Vuosittainen tutkimus toteutettiin Suomessa nyt kahdeksannentoista kerran. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä ja vastaajia oli 2 082. Otos poimittiin Valittujen Palojen asiakasrekisteristä. Tulokset painotettiin iän (20+ vuotta) ja sukupuolen mukaan väestöä vastaavaksi.

Tutkimuksessa selvitettiin avoimilla kysymyksillä, mitkä ovat kyselyyn vastanneiden mielestä luotetuimmat tuotemerkit kaikkiaan 45 eri tuoteryhmässä.

Tutkimukseen vastanneet ovat ensin nimenneet omasta mielestään eniten luottamansa merkin kysytyssä tuotekategoriassa, jonka jälkeen he arvioivat viiden eri ominaisuuden sopimista tähän tuotemerkkiin asteikolla 1-5. Arvioitavat ominaisuudet olivat: laatu, hintansa arvoinen, vahva tuotekuva, kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen ja eettisesti vastuullinen. Lisäksi kysyttiin onko vastaaja valitsemansa merkin asiakas/onko käyttänyt viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana ja voisiko suositella sitä muille.

 


Lisätietoja tutkimuksesta ja sen tuloksista antaa tutkimuspäällikkö Tiina Suomela, (09) 503 4655, tiina.suomela@valitutpalat.fi