28/03/2018

Tutkimuksen taustaa

Taustaa

Vuoden 2018 Luotetuin Merkki -tutkimus tehtiin nettikyselynä yhteistyössä brittiläisen tietojenkäsittelytoimiston Frameworkin ja Wyman&Dillon -tutkimustoimiston kanssa viime vuodenvaihteessa. Suomessa tutkimus on toteutettu vuosittain alkaen vuodesta 2001. Pääasiallisin tarkoitus on selvittää, mihin merkkeihin kuluttajat luottavat eri tuoteryhmissä. Tutkimuksessa selvitetään myös mm. luottamusta eri instituutioihin ja eri ammattien edustajiin.

Kaikki tuotemerkkeihin liittyvät kysymykset ovat avoimia, eli vastaajalle ei anneta valmista listaa, mistä valita, vaan hän kirjoittaa itse mihin merkkiin hän kussakin tuoteryhmässä eniten luottaa. Näin kaikilla tuotemerkeillä on yhtälainen mahdollisuus tulla valituksi luotetuimmaksi, kun mitään merkkiä ei suljeta tutkimuksen ulkopuolelle.

Tuoteryhmiä, joiden luotetuinta merkkiä kysyttiin oli kaikkiaan 45. Tutkimukseen vastanneet ovat ensin nimenneet omasta mielestään eniten luottamansa merkin kysytyssä tuotekategoriassa, jonka jälkeen he arvioivat viiden eri ominaisuuden sopimista tähän tuotemerkkiin asteikolla 1-5. Arvioitavat ominaisuudet olivat: laatu, hintansa arvoinen, vahva tuotekuva, kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen ja eettisesti vastuullinen. Lisäksi kysytään onko vastaaja nimeämänsä merkin asiakas ja voisiko hän suositella sitä muille.