Tutkimus kuluttajien luottamuksesta kosmetiikka- ja pesuainemerkkeihin

Hand of make-up master, painting lips of young beautiful model. Make-up in progress.

XZ luotetuin shampoomerkki
XZ on luotetuin shampoomerkki Suomessa. Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa Erittäin Hienoon Suomalaiseen shampoohon ja kolmanneksi eniten Elvitaliin. Shampoomerkkien kolmen kärki ja sen keskinäinen järjestys säilyi ennallaan viime vuoden tutkimukseen verrattuna.

Lumene luotetuin värikosmetiikkamerkki
Luotetuin värikosmetiikkamerkki Suomessa on viime vuoden tapaan Lumene. Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa edelleen L’oréal-tuotemerkkiin. Kolmantena värikosmetiikan luottamusvertailussa on nyt Yves Rocher, joka oli vuosi sitten tehdyssä kyselyssä neljäntenä.

Nivea ykkönen ihonhoitomerkeissä
Ihonhoitotuotteissa luottamusvertailun ykkössijan voitti viime vuoden tapaan Nivea. Lumene säilytti kakkossijansa, mutta kolmossijalle kohosi Dermosil, joka oli vuoden takaisessa kyselyssä viidentenä.

Rexona on deodoranttien luotetuin
Deodoranttien sarjassa luottamusvertailun kärkijoukko säilytti asemansa viime vuoteen verrattuna. Luotetuin deodoranttimerkki on edelleen Rexona. Toisena luottamusvertailussa on Nivea ja kolmantena Dove.

Pyykinpesuaineista luotetuin on Omo
Luotetuin pyykinpesuaine on suomalaisten mielestä Omo, johon suomalaiset ovat luottaneet eniten vuodesta 2001 eli tutkimuksen alusta asti. Toiseksi eniten suomalainen luottaa Bio Luviliin ja kolmanneksi eniten Arieliin. Vuoden 2016 tutkimuksessa Bio Luvil oli niin ikään toiseksi luotetuin ja Ariel kolmanneksi luotetuin.

Pepsodent ykkönen hammastahnoissa
Hammastahnojen sarjassa luotetuin tuotemerkki Suomessa on Pepsodent. Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa Colgateen ja kolmanneksi eniten Oral B:hen.

 


Näin tutkimus tehtiin
Kysely on osa Valittujen Palojen Luotetuin Merkki -tutkimusta, joka toteutettiin yhdessä brittiläisen Wyman Dillon -tutkimuslaitoksen kanssa viime vuodenvaihteessa. Kysely toteutettiin onlinetutkimuksena, jossa avoimiin kysymyksiin vastasi noin 2000 henkilöä. Kyselyn otos poimittiin tilaajarekisteristä. Se painotettiin iän ja sukupuolen mukaan aikuisväestöä vastaavaksi.

Lisätietoja asiasta antavat päätoimittaja Ilkka Virtanen (09) 503 4657, 040 7355953 ja tutkimuspäällikkö Tiina Suomela 050 5955143.